Home / Qurbani / AGE AND TEETH OF QURBANI ANIMALS

AGE AND TEETH OF QURBANI ANIMALS

Question:

Is it necessary to have certain teeth in Qurbani animals? How can one gauge the age of the animals?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Hanafi Madh-hab the minimum ages of the animals of qurbani is as follows:

Goat, Sheep, Ram           :   1 year or older

Bull, Buffalo, Cow, Ox    :  2 years or older

Camel                              : 5 years or older

Animals younger than the prescribed ages are not permissible for Qurbani. A sheep that is at least six months old, however, physically appears to be a year old will suffice for Qurbani. [Hindiyyah]

If a person is certain that the animals have reached the prescribed ages, then the Qurbani of such animals is permissible. It is not necessary for the animals to have permanent teeth. In this day and age where deception is common, as a matter of precaution, one may ascertain the age by looking at the front teeth of the animal. Determining the age through ascertaining of the teeth is an indication that the animal has reached the suitable age of Qurbani. The experts in this field have concluded through experience that before the prescribed age, the two permanent front teeth of the animal may not appear. Accordingly, the animal may not be of the prescribed year. It is thus important to look at the front teeth before the purchase of Qurbani animals when one is not certain if the animal has reached its prescribed age.

Age of goats and sheep

  1. Animal under one-year-old (no permanent teeth)
  2. One-year-old (2 permanent teeth)

Age of cattle

  1. Under two years old (No permanent teeth)
  2. Two years plus (2 permanent teeth)

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Safwaan Ibn Ml Ahmed Ibn Ibrahim

Darul Iftaa
Limbe, Malawi

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___________________________

http://abga.org/wp-content/uploads/2016/01/Goat-Teeth-Development.pdf

http://www.infovets.com/books/smrm/C/C015.htm

https://vikaspedia.in/agriculture/livestock/general-management-practices-of-livestock/determination-of-age-of-animals

https://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0004/179797/aging-sheep.pdf

شریعتِ مطہرہ میں قربانی کے جانور کی قربانی درست ہونے کے لیے ان کے لیے ایک خاص عمر کی تعیین ہے، یعنی بکرا ، بکری  وغیرہ کی عمر ایک سال، گائے، بھینس وغیرہ کی دو سال، اور اونٹ ، اونٹنی کی عمر پانچ سال پورا ہونا ضروری ہے، دنبہ اور بھیڑ  وغیرہ  اگر چھ ماہ  کا ہوجائے، لیکن وہ صحت اور فربہ ہونے میں سال بھر کا معلوم ہوتا ہو تو اس کی قربانی بھی درست ہوگی۔

  اگر یقینی طور پر معلوم ہو کہ ان جانوروں کی اتنی عمریں ہوگئی ہیں (مثلاً: جانور کو اپنے سامنے پلتا بڑھتادیکھا ہو اور ان کی عمر بھی معلوم ہو) تو ان کی قربانی درست ہے، پکے دانت نکلنا ضروری نہیں،  بلکہ مدت پوری ہونا شرط ہے۔  تاہم آج کل چوں کہ فساد کا غلبہ ہے؛ اس لیے صرف بیوپاروی کی بات پر اعتماد نہیں کیا جاسکتا، لہٰذا احتیاطاً دانت کو عمر معلوم کرنے کے لیے علامت کے طور پر مقرر کیا گیا ہے، دانتوں کی علامت ایسی ہے کہ اس میں کم عمر کا جانور نہیں آسکتا ، ہاں زیادہ عمر کا آںا  ممکن ہے، یعنی تجربے سے یہ بات ثابت ہے کہ مطلوبہ عمر سے پہلے جانور کے دو دانت نہیں نکلتے۔

لہذا  صورتِ مسئولہ میں اگر جانور کی عمر یقینی طور پر پوری ہوچکی ہو تو دانت آئیں یا نہ آئیں قربانی درست ہوجائے گی، اور  یہ معلوم نہیں ہے تو پھر  احتیاطاً دانت آنے پر ہی قربانی درست ہونے کا حکم لگایا جائے گا، ایسی صورت میں قربانی کرنے سے پہلے اس کے دانت آجائیں تو یقینی طور پر یہ معلوم ہوگا کہ جانور کی عمر پوری ہوچکی ہے؛ اس لیے اس کی قربانی درست ہوگی۔

عمر معلوم کرنے کے لیے سا منے والے دانتوں کو دیکھا جائے گا۔

الفتاوى الهندية (5/ 297):
“(وأما سنّه) فلايجوز شيء مما ذكرنا من الإبل والبقر والغنم عن الأضحية إلا الثني من كل جنس وإلا الجذع من الضأن خاصةً إذا كان عظيماً، وأما معاني هذه الأسماء فقد ذكر القدوري: أن الفقهاء قالوا: الجذع من الغنم ابن ستة أشهر، والثني ابن سنة. والجذع من البقر ابن سنة، والثني منه ابن سنتين. والجذع من الإبل ابن أربع سنين، والثني ابن خمس. وتقدير هذه الأسنان بما قلنا يمنع النقصان، ولايمنع الزيادة، حتى لو ضحى بأقل من ذلك شيئاً لايجوز، ولو ضحى بأكثر من ذلك شيئاً يجوز ويكون أفضل”.  

(کفایت المفتی ، 8/، 217ط: دار الاشاعت) فقط واللہ اعلم

فتوی نمبر : 144111200915

دارالافتاء : جامعہ علوم اسلامیہ علامہ محمد یوسف بنوری ٹاؤن

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع – دار الكتب العلمية (5/ 70)

(وأما) معاني هذه الأسماء فقد ذكر القدوري – رحمه الله – أن الفقهاء قالوا: الجذع من الغنم ابن ستة أشهر والثني منه ابن سنة، والجذع من البقر ابن سنة والثني ابن سنتين، والجذع من الإبل ابن أربع سنين والثني منها ابن خمس وذكر القاضي في شرحه مختصر الطحاوي في الثني من الإبل ما تم له أربع سنين وطعن في الخامسة وذكر الزعفراني في الأضاحي: الجذع ابن ثمانية أشهر أو تسعة أشهر، والثني من الشاة والمعز ما تم له حول وطعن في السنة الثانية، ومن البقر ما تم له حولان وطعن في السنة الثالثة، ومن الإبل ما تم له خمس سنين وطعن في السنة السادسة، وتقدير هذه الأسنان بما قلنا لمنع النقصان لا لمنع الزيادة؛ حتى لو ضحى بأقل من ذلك سنا لا يجوز ولو ضحى بأكثر من ذلك سنا يجوز ويكون أفضل