Home / Food & Drink / Nutmeg as a Spice, Poppy Seeds

Nutmeg as a Spice, Poppy Seeds

Question:

Assalaamu Alaikum

Please advise on the use of nutmeg in food as a spice. There are a lot of contradicting fatwas on it.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Nutmeg (جوزة الطيب) is the spice made by grinding the seed of the fragrant nutmeg (Myristica fragrans) tree into powder. Myristica fragrans (fragrant nutmeg or true nutmeg) is a dark-leaved evergreen tree cultivated for two spices derived from its fruit: nutmeg, from its seed, and mace, from the seed covering. It is also a commercial source of an essential oil and nutmeg butter. The California nutmeg, Torreya californica, has a seed of similar appearance, but is not closely related to Myristica fragrans, and is not used as a spice. Indonesia is the main producers of nutmeg and mace. The spice has a distinctive pungent fragrance and a warm slightly sweet taste; it is used to flavor many kinds of baked goods, confections, puddings, potatoes, meats, sausages, sauces, vegetables, and such beverages as eggnog.

Mace is the spice made from the reddish seed covering (aril) of the nutmeg seed. Its flavour is similar to nutmeg but more delicate; it is used to flavour baked goods, meat, fish, vegetables and in preserving and pickling.

If consumed in amounts exceeding its typical use as a spice, nutmeg powder may produce allergic reactions, cause contact dermatitis, or have psychoactive effects. [1]

According to the Hanafi Madh-hab, it is permissible to use nutmeg as long as it is not consumed in intoxicating amounts. [2] This is the ruling for similar products such as poppy seeds which are used in cakes, biscuits and other confectionery. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best

[Mufti] Safwaan Ibn Ml Ahmed Ibn Ibrahim

Darul Iftaa
Limbe, Malawi

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___________________________

[1] Nutmeg

[2] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 665) – دار الكتب العلمية بيروت – لبنان

ونقل أن جوزة الطيب تحرم لكن دون حرمة الحشيشة وصرح ابن حجر المكي بتحريم جوزة الطيب بإجماع الأئمة الأربعة اهـ ولعل حكاية الإجماع محمولة على حالة السكر أما القليل منها ومن كل مسكر ما عدا الخمر ونحوه فتعاطيه لا يحرم عند الإمام والثاني إذا لم يسكر

قره عين الأخيار لتكملة رد المحتار علي الدر المختار (7/ 14) –  دار الفكر

قَوْله: (وَكَذَا تحرم جَوْزَةُ الطِّيبِ) وَكَذَا الْعَنْبَرُ وَالزَّعْفَرَانُ كَمَا فِي الزَّوَاجِرِ لِابْنِ حَجَرٍ الْمَكِّيِّ، وَقَالَ: فَهَذِهِ كُلُّهَا مُسْكِرَةٌ، وَمُرَادُهُمْ بِالْإِسْكَارِ هُنَا تَغْطِيَةُ الْعَقْلِ لَا مَعَ الشِّدَّةِ الْمُطْرِبَةِ لِأَنَّهَا مِنْ خُصُوصِيَّاتِ الْمُسْكِرِ الْمَائِعِ، فَلَا يُنَافِي أَنَّهَا تُسَمَّى مُخَدِّرَةً، فَمَا جَاءَ فِي الْوَعِيدِ عَلَى الْخَمْرِ يَأْتِي فِيهَا لِاشْتِرَاكِهِمَا فِي إزَالَةِ الْعَقْلِ الْمَقْصُودِ لِلشَّارِعِ بَقَاؤُهُ اهـ.

أَقُولُ: وَمِثْلُهُ زَهْرُ الْقُطْنِ فَإِنَّهُ قَوِيُّ التَّفْرِيحِ يَبْلُغُ الْإِسْكَارَ كَمَا فِي التَّذْكِرَةِ، فَهَذَا كُلُّهُ وَنَظَائِرُهُ يَحْرُمُ اسْتِعْمَالُ الْقَدْرِ الْمُسْكِرِ مِنْهُ دُونَ الْقَلِيلِ كَمَا قَدَّمْنَاهُ، فَافْهَمْ.

 

رد المحتار (15/ 135)

وبه علم أن المراد الأشربة المائعة ، وأن البنج ونحوه من الجامدات إنما يحرم إذا أراد به السكر وهو الكثير منه ، دون القليل المراد به التداوي ونحوه كالتطيب بالعنبر وجوزة الطيب ، ونظير ذلك ما كان سميا قتالا كالمحمودة وهي السقمونيا ونحوها من الأدوية السمية فإن استعمال القليل منها جائز ، بخلاف القدر المضر فإنه يحرم ، فافهم واغتنم هذا التحرير

 [3] افیون جب کہ حدّ سکر کو پہنچ جائے تو باتفاق حرام ہے، لأن کل مسکر حرام، شامی میں ہے: کالبنج والأفیون فلا یحرم قلیلها بل کثیرها المسکر․․․ أما الجامدات فلا یحرم منها إلاّ الکثیر المسکر (شامی: ۱۰/ ۳٦، دار الکتاب دیوبند) علی ہذا پوست خشخاش اگر حد سکر کو نہ پہنچے تو حلال ہے۔ کذا فی فتاوی دار العلوم دیوبند: ۱۵/۶۶-۶۷۔

واللہ تعالیٰ اعلم

دارالافتاء،
دارالعلوم دیوبند

فتاوی دینیہ جلد 5 – 40/ حسینیہ

{۲۶۵۱} جائفل کا حلوے میں استعمال
سوال: بہشتی زیور میں لکھا ہے کہ جائفل کا استعمال سراسر حرام ہے، اور ہمارا کاروبار حلوے کا ہے، تو ہمارا حلوے میں جائفل استعمال کرنا کیسا ہے؟
الجواب: حامداً و مصلیاً و مسلماً: جو چیز نشہ لانے والی ہو مگر مائع نہ ہو بلکہ منجمد ہو جیسا کہ تمباکو ، جائفل، افیون وغیرہ، تو اس کا حکم یہ ہے کہ جتنا کھانے سے نشہ ہو یا نقصان ہو تو اتنی مقدار میں کھانا حرام ہے، اور جتنے سے نشہ نہ آئے اور سخت نقصان نہ ہو اتنی مقدار میں کھانا جائز ہے۔ (در مختار ج:۵) لہٰذا مذکورہ بالا تفصیل کے مطابق حلوے میں ڈالنا اور کھانا درست ہے کوئی حرج نہیں ہے۔ فقط و اللہ تعالی اعلم

کتاب النوازل جلد 154/   16- المرکز العلمی

الجواب وباللّٰہ التوفیق: جائفل کا تعلق خشک نشہ آور چیزوں سے ہے، ایسی چیزوں کا حکم شرعی یہ ہے کہ اگر اتنی معمولی مقدار میں استعمال ہو کہ جس سے نشہ نہ آوے، تو اِس کی گنجائش ہے ، اور اگر اتنی زیادہ مقدار میں ہو کہ اُس سے نشہ آجائے تو وہ حرام ہے، اور عام طور پر ہمارے یہاں جائفل گوشت میں جو ڈالی جاتی ہے اُس کی مقدار بہت کم ہوتی ہے جو نشہ آور نہیں ہوتی، اور حضرت مولانا عبدالحئی رحمہ اﷲ کے فتاویٰ میں جو حرام کہا گیاہے اُس سے مراد جائفل کا زیادہ مقدار میں کھانا ہے جو حرام ہے۔
وکذا تحرم جوزة الطیب؛ لکن دون حرمة الحشیشة، وقال الشامي تحته: أقول: ومثله زهر القطن؛ فإنه قوی التفریح یبلغ الإسکار، کما في التذکرة، فهٰذا کله ونظائره یحرم استعمال القدر المسکر منه دون القلیل کما قدمناه۔ (الدر المختار مع الشامي ۱۰؍۴۱ زکریا)

Check Also

Airtel Money Trust Interest

Question: Txn Id:ER191116.0856.H93855. Dear Customer, you have recieved MK 1412.29 from AIRTEL MONEY TRUST INTEREST. …